Dyrektywa Omnibus
Dyrektywa Omnibus ma przede wszystkim na celu uczynienie transakcji internetowych bezpieczniejszymi, a także co najważniejsze bardziej przejrzystymi. W praktyce oznacza to między innymi istotną zmianę dla branży e-commerce w kwestii dotyczących ochrony konsumentów oraz sposobu prowadzenia handlu online. Co się zmieni? Jakie działania powinni podjąć e-sprzedawcy?
Przyjęta 27 listopada 2019 r. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. dyrektywa omnibus, będzie miała między innymi istotny wpływ na działalność przedsiębiorców, którzy działają w sektorze handlowym, zwłaszcza tych prowadzących własne sklepy internetowe. Dokument ten odnosi się w szczególności do obowiązku informowania użytkowników wchodzących na tego rodzaju portale o cenach towarów, usług itp. Nowe przepisy budzą nie tylko zainteresowanie, ale również kontrowersje. Jednym z założeniem Omnibusa jest informowanie klientów o najniższej cenie przecenionego produktu z ostatnich 30 dni.
Od kiedy obowiązuje Dyrektywa Omnibus?
Dyrektywa Omnibus powstała ponad dwa lata temu. W tym czasie państwa członkowskie miały czas na dostosowanie swoich przepisów krajowych do wytycznych UE. Termin realizacji upłynął z końcem listopada 2021 r. Po podpisaniu ustawy przez Głowę Państwa i opublikowaniu jej w Dzienniku Ustaw, nowe przepisy dotyczące ochrony konsumentów staną się ważne z dniem 1 stycznia 2023 r.
Omnibus- Integracje sklepów internetowych
E-commerce to przede wszystkim bardzo dynamiczna branża. Przepisy, które ją regulują, są zmuszone nadążać z szybkim tempem i tym samym wprowadzać najświeższe informacje. Wiele zmian nie zostało wdrożonych w 2022 roku. Dlatego też następna rewolucja może być prawdziwą rewolucją dla e-biznesu. Do tego stopnia, że zmiany dotyczą nie tylko aspektów prawnych, ale także tych technicznych. Na co sklepy powinny być przygotowane w 2023 roku?
Stabilne prawa rządzące przedsiębiorcami ułatwiają przedsiębiorcom planowanie strategii na najbliższe lata, przygotowywanie inwestycji czy też wyznaczanie kierunków rozwoju. Z drugiej strony czeka nas wiele zmian na najbliższą przyszłość. Jakby tego było mało, część z nich mogłaby zostać wdrożona już wcześniej, gdyby system prawny nadążał za technologią i wprowadzał zmiany na bieżąco.
Dotyczy to wprowadzenia do polskiego prawa regulacji europejskich, zwanych potocznie dyrektywą Omnibus, dyrektywą towarową oraz dyrektywą cyfrową. Istotne dla e-commerce są też zmiany związane z dyrektywą 2020/284 i dyrektywą DAC7. Implementacja, a także wdrożenie niektórych ważnych aktualizacji obejmuje nie tylko czas, jaki e-sprzedawcy poświęcają, ale również koszty, zatrudnienie specjalistów ds. wsparcia prawnego czy też ulepszenia narzędzi wykorzystywanych do tej pory w ich działalności.
Dyrektywy mogą wydawać się względnie statyczne, ale rzeczywistość jest inna. Wiele sklepów prowadzących swoją działalność online będzie zmuszonych do małych rewolucji. W Polsce ta dyrektywa zmieni wiele obowiązujących przepisów. Należą do nich informacje o prawach konsumentów, ochronie konkurencji, zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych itp.
Jeśli masz problem dotyczący dostosowania swojego sklepu internetowego do Dyrektywy Omnibus, możesz w tym przypadku skorzystać z modułu Omniprice Prestashop za pomocą portalu Envato Market, który sprzedaje tego rodzaju integracje, także dla WordPress. Dzięki temu sklepy internetowe mogą wywiązać się z nakazów, które są wymagane zgodnie z dyrektywą Omnibus. Ten moduł gromadzi historię cen i oferuje dożywotnią nieograniczoną liczbę aktualizacji, a także wsparcie ekspertów.
Pobierz moduł Omnibus dla Prestashop 1.6 – 1.7
Kary Omnibus
W celu realizacji wymagań zawartych w dyrektywie Omnibus w sklepach online konieczne będzie wdrożenie odpowiedniego rozwiązania, które pozwoli przede wszystkim na prawidłową wycenę produktów zgodnie z przepisami.
Jeżeli Państwowa Inspekcja Handlowa otrzyma informację oraz tym samym stwierdzi, że doszło do naruszenia przepisów, może w tym przypadku nałożyć na daną firmę, przedsiębiorcę karę pieniężną do 20 000 zł. Kary mogą sięgać nawet 40 000 zł, jeśli przepisy prawa są łamane kilka razy w roku.
Audyt sklepu pod kątem prawnym
Pomagamy sprzedawcom tworząc regulamin bezpiecznego sklepu internetowego pod względem najnowszych przepisów.
Oferujemy również audyt sklepu pod kątem prawnym, także audyt SEO.
Omnibus- Podsumowanie
Zgodnie z nową ustawą zbiorczą, przedsiębiorcy będą zobowiązani do przestrzegania kilku zasad takich jak:
- Prezentacja cen produktów.
- Zaniechanie nieuczciwych praktyk.
- Szczere opinie.
Dyrektywa Omnibus ma na celu między innymi zapobieganie nieuczciwemu zwiększaniu cen czy też publikowaniu fałszywych opinii dotyczących produktów.